راهنمای تکنیک های تمرکز

تکنیک های تمرکز چیست؟ چگونه می توانیم با استفاده از ترفندهای خاص میزان تمرکز خود را افزایش دهیم؟ مهمترین عوامل موثر در عدم تمرکز شامل چیست؟ از کجا تشخیص دهیم که ما در داشتن تمرکز کافی دچار مشکل  هستیم؟ آیا شما هم نیازمند آشنایی با تکنیک های تمرکز هستید؟ آیا شما نیز به دلیل نداشتن تمرکز کافی، با کمبود زمان مواجه هستید؟ با ما همراه باشید. در ادامه می توانید به توصیه های سودمند دست یابید.

دانستن تکنیک های تمرکز به شما اجازه می دهد تا بتوانید به راحتی فعالیت های خود را مدیریت کنید و در حقیقت بهره وری خود را افزایش دهید . همه ی ما در بازه های زمانی مختلف به دلیل حواس پرتی یا عوامل مختلف، تمرکز خود را از دست میدهیم. به همین دلیل لازم است با روش های افزایش تمرکز به خوبی آشنا شویم تا بتوانیم در شرایط لازم، اقدامات لازم را انجام دهیم. زمانی که شما کنترل کامل برای انجام فعالیت های خود دارید، در این صورت تمرکز کاملی در شما حاکم است و عدم تمرکز می تواند دردسر و مشکلات جدی در زندگی ما داشته باشد. دانش آموزی که تمرکز کافی ندارد، دچار افت تحصیلی می شود. فردی که تمرکز لازم را ندارد، نمی تواند در شغل خود موفق باشد. به همین دلیل دانستن تکنیک و ترفندهای افزایش تمرکز امر ضروری می باشد.

دلیل نداشتن تمرکز
دلیل نداشتن تمرکز

دلیل نداشتن تمرکز چیست؟

دلایل مختلفی می تواند سبب عدم تمرکز افراد باشد. این دلایل در سنین مختلف، متفاوت است. زمانی که از مشکلات مختلفی رنج می برید، طبیعی است که نتوانید تمرکز کافی برای انجام فعالیت های گوناگون داشته باشید. اگر به طور موقت دچار عدم تمرکز شده اید در این صورت به آسانی با استفاده از تکنیک های تمرکز می توانید گام موثری در درمان آن بردارید ولی اگر این مشکل در شما دائمی است، حتما با فرد متخصص و باتجربه در این زمینه در تماس باشید؛ زیرا عدم تمرکز در برخی از مواقع می تواند ریشه در بیماری های مختلف داشته باشد. از مهمترین دلایل نداشتن تمرکز می توان موارد زیر را نام برد:

  • کمبود خواب
  • نداشتن استراحت کافی
  • نداشتن تغذیه مناسب
  • نداشتن برنامه
  • استفاده از الکل یا مواد مخدر
  • مشکلات ذهنی مانند استرس، افسردگی یا فراموشی
  • بی توجهی به مشکلات
  • استرس مازاد
  • قرار گرفتن در محیط های شلوغ

نشانه های عدم تمرکز چیست؟

اگر فردی گرفتار عدم تمرکز شده است، چه علائمی می تواند نشان دهنده ی این امر باشد؟ نشانه های عدم تمرکز در همه ی افراد یکسان نیست ولی برخی از علائم موجود است که معمولا در بسیاری از افراد نمایان می شود. در صورت مشاهده ی هر یک از نشانه های مربوط سعی کنید در ابتدا با تکنیک های تمرکز، میزان تمرکز خود را افزایش دهید. اگر در بازه ی زمانی مشخص به نتیجه ی دلخواه نرسید با پزشک خود در تماس باشید. از مهمترین نشانه های عدم تمرکز می توان موارد زیر را نام برد:

  • سختی در فکر کردن
  • داشتن مشکل تصمیم گیری
  • بی توجهی
  • نداشتن انرژی ذهنی
  • دشواری در نشستن در یک مکان
  • فراموش کاری
نشانه های عدم تمرکز
نشانه های عدم تمرکز

4 تکنیک برای افزایش تمرکز

اگر تکنیک های تمرکز در زمان مشخص در اولویت قرار نگیرد و روش های درمانی عدم تمرکز  جدی گرفته نشوند، در این صورت در مدت زمان کوتاه گرفتار مشکلات بیشتری خواهید بود. افزایش تمرکز می تواند به راحتی در انجام هر کاری به ما کمک کند. شما با داشتن تمرکز کافی می توانید بهره وری مطالعه ی خود را افزایش دهید. در انجام کارهای خود موفق شوید. از 4 تکنیک های تمرکز می توان موارد زیر را نام برد:

آماده کردن لیستی از همه ی مواردی که حواستان را پرت می کند

حواس پرتی از اصلی ترین دلیل نداشتن تمرکز محسوب می شود. لیستی از همه ی مسائلی که سبب ایجاد حواس پرتی در شما میشود را طبقه بندی کنید. به عنوان مثال در زمان مطالعه، گوشی تلفن خود را خاموش کرده و در مکان دیگری قرار دهید. در این صورت با دریافت تماس و پیام های مختلف، تمرکز شما از بین نمی رود.

محیط خود را تغییر دهید

اگر در محیط فعلی که حضور دارید به خاطر دلایل مختلف دچار عدم تمرکز می شوید، سعی کنید مکان دیگری را برای انجام فعالیت های خود انتخاب کنید. محیطی را انتخاب کنید که دارای نور کافی است و هیچ گونه عوامل مزاحم در آن محیط موجود نیست. سعی کنید فضای مطالعه خود را به گونه ای تغییر دهید که انرژی مطلوبی را ایجاد کند. به عنوان مثال قرار دادن یک گلدان یا وسایل تزیینی خاص و مرتبط می تواند خلق و خوی شما را در عین انجام فعالیت های کاری یا مطالعه افزایش دهد.

به سلامت و تغذیه خود اهمیت دهید

حتما یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. توجه به رژیم غذایی سالم و خوردن مواد غذایی مطلوب می تواند انرژی بدن و ذهن شما را افزایش دهد. در این صورت در کوتاهترین مدت زمان، انرژی خود را از دست نخواهید داد. این امر کیفیت تمرکز شما را به مقدار زیاد، افزایش می دهد. مصرف میزان زیاد امگا 3 تاثیر بسیار خوبی در بهبودی تمرکز دارد. در کنار تغذیه ی سالم، ورزش کردن و داشتن فعالیت های فیزیکی را فراموش نکنید. در این صورت عملکرد حافظه و مغز شما چند برابر می شود.

مدیتیشن را از یاد نبرید

استراحت و مدیتیشن می تواند به عنوان یکی از مهمترین تکنیک های تمرکز باشد. زمانی که ذهن شما خسته است و گرفتار افکار مزاحم می باشد، نمی توانید به خوبی تمرکز کنید. به همین دلیل در طول روز سعی کنید استراحت کافی داشته و مدیتیشن را در اولویت قرار دهید. نداشتن خواب مناسب نیز می تواند در کیفیت تمرکز شما تاثیر منفی داشته باشد.

جمع بندی

دانستن تکنیک های تمرکز به شما اجازه می دهد از قوه ی مغز خود به خوبی استفاده کنید. زمانی که تمرکز لازم را ندارید، بدون تردید با اتلاف زمان برای انجام فعالیت های خود روبرو خواهید بود. با استفاده از روش های خاص از جمله تغذیه ی سالم، ورزش کردن، مدیتیشن و … می توانید به راحتی در افزایش میزان تمرکز خود موفق باشید. دلایل مختلفی می تواند سبب عدم تمرکز در افراد باشد، اگر با استفاده از تکنیک های موجود نمیتوانید در درمان این مشکل موفق شوید، حتما با پزشک خود در تماس باشید.